logo
3
5
90665849_329208408035155_5314871133713989632_n
90696420_259195971751528_8821624330745020416_n
90909934_644202363024347_8318390249692594176_n
90975785_198902491552277_8726570652875620352_n

Przedszkole nr 133
01-063 Warszawa
ul. Okopowa 7a
tel/fax 22 632 03 16
p133@edu.um.warszawa.pl

EKO z Twoją Wolą - projekt

   

W roku szkolnym 2020/2021
dzieci z grupy Wiewiórki realizują
Dzielnicowy Projekt Ekologiczny

"OD NAJMŁODSZYCH LAT
Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT"

Cele główne:
- Rozbudzanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych; dostrzeganie i poznawanie piękna otaczającej nas przyrody;
- Kształtowanie i podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska w tym kształtowanie postawy ekologicznej;
- Poszerzenie oferty dydaktycznej wolskich oddziałów przedszkolnych;
- Integrowanie wolskich środowisk oświatowych.

„Eko z Twoją Wolą", czyli dzieci i młodzież troszczą się o środowisko

Przedszkola i szkoły od lat działają na rzecz szeroko rozumianej ekologii.
W tym roku realizują projekt „Eko z Twoją Wolą”. Celem projektu jest m.in. zmotywowanie wychowanków i uczniów do poznawania najważniejszych wartości lokalnej przyrody, zachęcenie do działań na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego, zdobywanie wiedzy o przyrodzie, nauka racjonalnego gospodarowania jej zasobami oraz dbanie o zdrowie.

Przedszkolaki w ramach autorskiego programu „Od najmłodszych lat z ekologią za pan brat”, biorą udział w różnych akcjach: „Rośliny za elektrośmieci”, „Milion drzew dla Warszawy”, „Sprzątanie świata”, zbiórce nakrętek plastikowych, zużytych baterii, makulatury, czy karmy dla zwierząt ze schroniska w Celestynowie. Z kolei uczniowie szkół podstawowych uczestniczą w wykładach i prezentacjach promujących zachowania ekologiczne i powadzą działania pod wspólną nazwą „Ekologia po sąsiedzku”. W niektórych szkołach uczniowie jesienią wykonywali „prace ekologiczne”w specjalnie zorganizowanych przyszkolnych ogródkach. Wszystkie szkoły podstawowe biorą udział w różnorodnych akcjach czy zbiórkach charytatywnych. Zbierają korki, tusze, tonery, karmę czy koce dla potrzebujących zwierząt. Biorą udział w akcjach np. „Sprzątanie Świata”. Szkoły ponadpodstawowe w ramach działań ekologicznych rozpoczęły jesienią rewitalizację terenów przyszkolnych, porządkując zieleń czy zasadzając krzewy i kwiaty. Na wiosnę zaplanowany jest udział młodzieży w corocznej akcji „Sadzenia drzew przez maturzystów”. Uczniowie i nauczyciele rozpoczęli też działania nad realizacją konkursowych filmów o segregacji śmieci i filmów instruktażowych „Eko Porada, czyli jak to zrobić?”.

Jak widać wolskie placówki oświatowe nie tracą z pola widzenia tak ważnej kwestii, jaką jest ekologia i udowadniają, że projekt „Eco z Twoją Wolą” nie jest tylko pustym hasłem. Więcej informacji na temat realizacji dzielnicowego projektu „Eco z Twoją Wolą” znajduje się poniżej:




"CO TO JEST POWIETRZE?"

8.02 Wiewiórki wykonały zabawę badawczą w celu ustalenia właściwości powietrza. Dzieci samodzielnie nadmuchiwały balony i obserwowały jak robią się coraz większe. Po chwili wypuszczały je z rąk. Wspólnie wyciągnęliśmy wniosek, że powietrze jest wszędzie. Choć go nie widać, można je złapać i zamknąć w balonie. Powietrze wypełnia ścianki balona, przez co on się powiększa. Wykonując wachlarze i wachlując się nimi odczuwaliśmy wiatr na twarzy. Zrozumieliśmy, że choć powietrza nie można dotknąć, to można je wprawić w ruch. Ruch ten odczuwamy jako wiatr. 

Na koniec zabawy zapaliliśmy świeczkę i umieściliśmy ją na spodku, na którym znajdowała się zabarwiona na czerwono woda. Przykryliśmy ją szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana do środka. Przekonaliśmy się, że płomień zgaśnie, gdy pod szklanką zabraknie tlenu, a powietrze oziębi się i skurczy. W ten sposób powstanie miejsce dla wody, która zostanie wessana do środka.

Wiewiórki bardzo lubią poznawanie świata poprzez doświadczanie i eksperymenty. Zabawę powtarzaliśmy kilka razy i za każdym razem tak samo odczuwaliśmy radość z jej wykonania.

"PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA".

29.01 Przedszkolaki zapoznały się z zasadami zdrowego stylu życia, kształtowały prawidłowe nawyki żywieniowe. Dzieci bawiły się w zabawę sensoryczną: "Pudło pełne zdrowia", w którym umieszczone były akcesoria do uprawiania sportu oraz produkty spożywcze (owoce, warzywa, butelka z wodą itp). Wiewiórki zapoznając się z "piramidą zdrowego żywienia" wykonały prace plastyczno - techniczne: "Piramida zdrowia"metodą kolażu z wykorzystaniem gazet.

Dzięki zaproponowanym zajęciom przedszkolaki zrozumiały potrzebę racjonalnego sposobu odżywiania się i zdrowego stylu życia, nauczyły się rozróżnić zdrowe i niezdrowe produkty żywnościowe.

Utrwalając zdobytą wiedzę i umiejętności, graliśmy w grę: "Odpornościaki", w której mogliśmy pochwalić się naszą wiedzą dotyczącą zdrowego i higienicznego stylu życia.

Promując zdrowy styl życia, zorganizowaliśmy Igrzyska Sportowe, na których rozwijaliśmy sprawność fizyczną w trakcie przygotowanych dyscyplin sportowych oraz pożądane cechy charakteru do uprawiania sportu. 

"PŁASKORZEŹBY Z MLEKA".

27.01 Wiewiórki realizując temat: "Zimą dbam o zdrowie", poznały proces powstawania kazeiny. W tym celu przygotowaliśmy gorące mleko, ocet, łyżkę, sitko oraz foremki. Do mocno podgrzanego mleka, dodaliśmy trzy łyżki octu i mieszając uzyskaliśmy "mleczne grudki" - ser. Po tym doświadczeniu przyszedł czas na zabawę. Tworzyliśmy własne płaskorzeźby rozwijając przy tym wyobraźnię i kreatywność. Dzięki zabawie badawczo - plastyczno - technicznej posiadamy już wiedzę o ścinaniu białka i oddzielaniu tłuszczu. 

 
"EFEKT CIEPLARNIANY"

22.01 Czy można spodziewać się śniegu w środku lata lub upału w listopadzie? Kiedyś powiedzielibyśmy, że nie. Klimat jednak się zmienia - zdarza się, że w grudniu pada wiosenny deszczyk.

Wiewiórki oglądając prezentację multimedialną o Antarktydzie, zaobserwowały topniejące lodowce, poznały problem efektu cieplarnianego. Potrafią wskazać kontynent na globusie i opowiedzieć o nim. Wspólnie próbowaliśmy znaleźć sposoby zapobiegania zmianom klimatu. Pomogła nam w tym gimnastyka mózgu - Metoda Dennisona. Przedszkolaki podczas ćwiczeń, szybciutko zamieniły leniwe ósemki w piękne pingwiny i poznały życie tych ptaków. Na koniec zajęć, wszystkie dzieci obiecały dbać o naszą planetę.


"CZY BALONIK MOŻE PRZYCIĄGAĆ PŁATKI ŚNIEGU?"

18.01 Przedszkolaki, przygotowując się do balu, postanowiły wykorzystać balony do eksperymenowania. W tym celu zgromadziliśmy ścinki papieru, kawałki włóczki, strzępki gazet. Nadmuchaliśmy balony i zawiązaliśmy ich końcówki. Następnie potarliśmy powierzchnię balonów wełnianym swetrem i przybliżyliśmy je do malutkich strzępków papieru. Zauważyliśmy, że sweter naelektryzował ich powierzchnię i dlatego przyciąga ona papierki. Papier jest bardzo lekki, dlatego udało się go podnieść. Następnie balonem przyciągaliśmy płatki śniegu. Udało się nam to doświadczenie, tylko dlatego, że był duży mróz i śnieg był sypki

"ZIMOWE ZABAWY BADAWCZE ZE ŚNIEGIEM"

15.I Zima za oknami, to dlatego Wiewiórki postanowiły przeprowadzić kolejną zabawę badawczą ze śniegiem. Celem naszego doświadczenia było określenie cech fizycznych śniegu i lodu. Dzieci zaznaczyły flamastrem poziom śniegu i lodu w słoikach, a następnie odstawiły je w ciepłe miejsce. Po pwenym czasie wspólnie opisaliśmy zaobserwowane zmiany.

1. Czy śnieg jest czysty? - przedszkolaki próbowały wyjaśnić pochodzenie śniegu.

2. Jaki jest śnieg? - wymienialiśmy przymiotniki określające biały puch: biały, czysty, miękki, zimny, lekki, mokry...

3. Dlaczego śnieg jest mokry? - dotykaliśmy śniegu, chętne dzieci potrzymały go w dłoni przez chwilę i podzieliły się spostrzeżeniami, wyciągnęliśmy wniosek, np.: śnieg stopił się w ciepłej dłoni, a ręka jest mokra.

Zaobserwowaliśmy, że śnieg odłożony w ciepłym miejscu topi się. W słoiku jest woda. Śniegu było więcej, niż teraz wody w szklance. Woda jest mętna, brudna, pływają w niej paprochy. Śnieg jest biały, ale nie czysty.

Zgniatając śnieg w dłoni uzgodniliśmy wspólnie również, iż śnieg jest twardy, zimny i przypomina lód.